۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » زکزاکی
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۰۴
  • 88 بازدید
جلوه‌های مبارزه با افسردگی در جلسات عزاداری امام حسین(ع)
جلوه‌های مبارزه با افسردگی در جلسات عزاداری امام حسین(ع)

جلوه‌های مبارزه با افسردگی در جلسات عزاداری امام حسین(ع)

جمشید پورجواد، مدرس و پژوهشگر حوزه دین و روان با بیان اینکه ادعای افسردگی در مجالس عزاداری با روانشناسی ناسازگار است،

جمشید پورجواد، مدرس و پژوهشگر حوزه دین و روان با بیان اینکه ادعای افسردگی در مجالس عزاداری با روانشناسی ناسازگار است، گفت: افزایش سرمایه معنوی و کاهش احساس حقارت و گناه، آرامش ناشی از مقایسه مصیبت با گرفتاری‌های خود، برون‌ریزی هیجانی مناسب در گریه، دوری از پوچی، کاهش تنهایی با تجمعات عزاداری، کم‌شدن هراس از مرگ، افزایش خودآگاهی فرد و تقویت ارتباطات در جلسات خانوادگی در ضدیت با افسردگی است.

ادعای افسردگی برای جلسات عزاداری با روانشناسی ناسازگار است/ تحلیل روانشناسانه عاشورا

افزایش سرمایه معنوی؛ مانع افسردگی

این مدرس و محقق حوزه علمیه به طرح این شبهه از سوی برخی افراد پرداخت و ادامه داد: می‌گویند که جلسات عزاداری سبب افسردگی می‌شود، ولی این مسئله با روانشناسی ناسازگار است، چون افرادی دچار افسردگی هستند که نتوانند به درستی هیجانات خود را کنترل کرده و بروز دهند، ولی کسانی که برون‌ریزی هیجانی مناسبتر و بهتری دارند، یعنی احساس غم و شادی خود را تخلیه می‌کنند سالم‌تر هستند، در عزاداری انسان هیجان خود را در قالب گریه بیرون می‌ریزد. یکی دیگر از عوامل افسردگی، نداشتن سرمایه معنوی است، روضه موجب تقویت باور به خدا، نبوت، امامت ومعاد به عنوان برترین سرمایه‌های معنوی است.

مقایسه مصیبت با گرفتاری‌های خود

این محقق با بیان اینکه بزرگ پنداشتن مشکلات کوچک از دیگر نشانه‌های افسردگی است، ولی در روضه‌داری همانندسازی میان مصیبت‌های امام و خاندانش با گرفتاری‌های به مراتب نازلتر فرد صورت می‌گیرد و سبب آرامش روحی بیشتر او می‌شود؛ زیرا او می‌بیند که مشکلاتش در برابر مشکلاتی که به امام به عنوان یک انسان کامل و برگزیده خدا رسیده ناچیز و غیرقابل ذکر است.

دور شدن از بی‌هدفی

پورجواد با بیان اینکه این احساس، نومیدی را از انسان دور می‌کند تصریح کرد: احساس بی‌هدفی و پوچی از دیگر نشانه‌های یک فرد افسرده است، در صورتی که حضور  در مجلس عزاداری و گریه کردن سبب درگیر شدن فرد با یک آرمان و مکتب می‌شود و اجازه نمی‌دهد که او دچار پوچی و بی‌هدفی شود؛ زیرا وقتی فردی برای خود آرمانی ندارد و یا آرمانش محدود و دم دستی است، بعد از مدتی دچار تغییر رویکرد و انحراف و پوچی و بی‌هدفی خواهد شد.

دوری از تنهایی

پژوهشگر دین و روان با بیان اینکه تنهایی از دیگر عوامل افسردگی است، بیان کرد: در جلسات مُحرم ارتباطات فرد به مقداری زیادی با انواع قشرها و افراد بیشتر می‌شود  و فرد از تنهایی بیرون می‌آید بنابراین نه تنها مایه افسردگی نیست بلکه سبب شادمانی و نشاط فرد هم می‌شود بنابراین این ادعا که عزاداری سبب افسردگی است با نگاه به این بُعد هم منتفی است.

کاهش احساس حقارت

پورجواد با بیان اینکه احساس گناه از دیگر نشانه‌های یک فرد افسرده است تصریح کرد: در جلسات عزاداری فرد، احساس نزدیکی بیشتری با خدا به علت ثوابی که انجام داده می‌کند و امیدواری او به رحمت الهی افزایش می‌یابد و حقارت‌های درونی فرد کمتر می‌شود بنابراین برخلاف آنچه منحرفان می‌گویند که عزاداری سبب افسردگی است می‌تواند عاملی برای رفع آن باشد.

کم شدن‌هراس از مرگ

این محقق حوزه علمیه، کم شدن هراس از مرگ را از دیگر برکات روضه و عزاداری برشمرد و بیان کرد: در واقعه کربلا نترسیدن از مرگ موج می‌زد؛ اینکه توصیه شده دعای ۴۰ صحیفه سجادیه با این مطلع « … اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدِ وَ الِهِ، وَاکْفِنا طُولَ الْاَمَلِ، وَ قَصِّرْهُ …؛ بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از آرزوى دراز نگاهدار، و آرزوها را با عمل راستین بر ما کوتاه کن، تا به پایان بردن ساعتى را از پى ساعتى، و دریافتن روزى را به دنبال روزى، و پیوستن نفسى را به نفسى، رسیدن گامى را به گامى آرزو نکنیم، و ما را از فریب آرزوها در سلامت دار، و از بدیهایش در امان دار …» را برای کاهش اضطراب زیاد بخوانیم چون همین اثر را دارد. در کربلا به علت ایمان بالای اصحاب امام حسین(ع) و ایشان نه تنها هراس از مرگ دیده نمی‌شود بلکه برای رفتن به کام مرگ لحظه‌شماری می‌شود، زیرا ورای این عالم و نعمات آن برایشان مکشوف شده است.

جلسات عزاداری؛ عامل خودآگاهی

وی با بیان اینکه میان ادراک و احساس انسان تفاوت وجود دارد و در این میان، ادراک نیز بین افراد مختلف متفاوت است، حضرت سیدالشهداء(ع) وقتی همه فشارها را تحمل کرد در نهایت فرمود که راضی به رضایت خدا و تسلیم به امر او هستم؛ حضرت زنیب(س) ادراک توحیدی داشت و با اینکه در یک‌روز بیشترین مشکلات را تحمل کرد، ولی فرمود «ما رایت الا جمیلاً»،. در روایت بیان شده که از یکی از حضرات معصومین(ع) پرسیدند که اشرف و افضل افراد کیست، حضرت فرمود: «کسی که موعظه شود قبل از آن که موعظه بشنود و بدون تنبیه از جهل بیدار شود». این مسئله دقیقاً مبتنی بر خودآگاهی و خودشناسی است و خودآگاهی و خودشناسی در کربلا در اوج خود بوده است.

پورجواد با بیان اینکه بزرگان اهل معنا ۴۰ منزل برای عرفان تعریف کرده‌اند که مرحله اول یقظه و بیداری است، اظهار کرد: کسی که می‌خواهد بیدار شود باید بیداری‌اش از طریق سیدالشهدا(ع) باشد؛ جلسات سیدالشهداء(ع) جلسات تنبیه و بیداری است تا منجر به خانه‌تکانی، خودآگاهی و بیداری شود.

تقویت ارتباطات در روضه‌های خانوادگی

وی با تأکید بر اینکه روضه و جلسات عزا موجب تقویت ارتباطات میان فردی، اجتماعی، موجب تقویت عزت نفس و خارج کردن زندگی انسان از پوچی و بی‌هدفی است، بیان کرد: جلسات روضه همچنین منجر به انس و الفت میان اعضای یک خانواده و خانواده‌های مختلف می‌شود؛ زیرا بسیاری از روضه‌ها به صورت خانوادگی برگزار می‌شود و وقتی خانواده‌ها به صورت جمعی به این مجالس می‌روند احساس دل‌رحمی و نزدیکی بیشتری با هم دارند.

کاهش آمار جنایت

پورجواد تأکید کرد: تجربه و آمارها نشان می‌دهند که در ایام محرم و عزاداری حضرت امام حسین(ع) میزان جرم، جنایت و سرقت‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی کمتر از ماه‌های دیگر می‌شود.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*