۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » رونق تولید
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۷:۳۹
  • 143 بازدید
رونق تولید، عرصه‌ها  و راهبردهای فرهنگی تبلیغی
رونق تولید، عرصه‌ها  و راهبردهای فرهنگی تبلیغی

رونق تولید، عرصه‌ها و راهبردهای فرهنگی تبلیغی

حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد محمود مرويان حسيني

۱٫ ضرورت پرداختن به بحث راهبردهای فرهنگی تولید ملی

جریان‌های فرهنگ‌ساز همانند تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی که به همت مبلغان و مروجان جامه عمل می‌پوشد، می‌تواند با تکیه بر آموزه‌های قرآنی و منویات رهبری در مسیر راهبردهای فرهنگیِ تولید ملی، ثمرات مبارکی را به ارمغان آورد.

قریب به یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را با موضوعات اقتصادی انتخاب می‌کنند؛ شعارهای «همت و کار مضاعف»، «اصلاح الگوی مصرف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی» در سال‌های گذشته و در حال حاضر نیز شعار «رونق تولید» ناظر بر بیانیه گام دوم انقلاب هر یک سر لوحه امور و سیاست‌گذاری‌های جامعه می‌تواند قرار بگیرد.

شعار سال به منزله عقربه قطب‌نمای سیاست گذاری‌ها، تحولات و رویکردهای خرد و کلان در هر جامعه است. بی‌تردید این‌گونه نام‌گذاری‌ها با ملاحظه فرصت‌ها، تهدیدها، ظرفیت‌ها و بسترها، و شرایط کلی جامعه و گام‌های رو به جلو در سیاست‌های کلان کشور صورت گرفته است، که پرداختن به آن اهمیت می‌یابد.

۲٫ عرصه‌های مؤثر در تولید ملی

بی‌گمان در بحث رونق تولید عرصه‌های گوناگونی پیش روست. مشخص است که در این‌باره همه نهادها و دستگاه‌ها وظیفه‌هایی دارند و این شعار در صورتی سایه آرامش‌بخشِ خود را بر همه رویکردهای کشور می‌گسترد و برکات و آثارش را پدیدار می‌سازد که از «قوانین و مقررات» اصلی مهم به شمار آید.

تسهیلات و حمایت‌ها، دستگاه‌های اجراییِ پویا و روان، فراهم‌کردن ساز و کارهای مناسب برای حمایت از کار و سرمایه ایرانی و نظارت و کنترل، از عرصه‌های شایان توجه در این باره است که باید در سیاست‌گذاری‌ها تبدیل به راهکارها و سپس خط‌مشی و مأموریت‌های دستگاه‌های مرتبط کشور شود.

اما بخشی از بحث راهبردهای رونق تولید از منظر فرهنگی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و تبلیغ است. باید دانست دستگاه‌های فرهنگی و نهادها و جریان‌های فرهنگ‌ساز و افراد مؤثر فرهنگی چه مسئولیت‌هایی در این مسیر دارند.

اگر تولید ملی رخ نماید، اشتغالِ مولِّد، احساس رضایت از زندگی، استقلال اقتصادی، اقتصاد مقاومتی در برابر توطئه‌ها، تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان و ارائه الگوی اسلامی از تولید، توزیع خدمات و مصرف و در یک جمله سبک زندگی اسلامی محقق می‌شود.

۳٫ راهبردهای تبلیغی در مسیر رونق تولید

برخی راهبردهای تبلیغی که مبلغان و فعالان فرهنگی می‌توانند به شکل‌های گوناگون پیگیری کنند، از این قرار است:

۱٫ تبیین فرهنگ کار در اسلام و ارزش آن در سنت و سیره معصومان.

۲٫ تشریح اینکه افزایش ثروت مشروع هیچ راهی جز حمایت از تولید ملی ندارد.

۳٫ کنترل فرهنگ مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر.

۴٫ آموزش‌های اقتصادی شهروندان بر مبنای آموزه‌های اسلامی.

۵٫ جلوگیری فرهنگی از رواج سبک زندگی غربی بر پایه دو اصل لذت‌جویی و مصرف زدگی؛ و ارائه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

۶٫ تقبیح وارداتِ بی‌رویه و تبیین نتایج آن از قبیل رشد درصد بیکاری، اعتیاد، قاچاق و… .

۷٫ ترویج موضوع رزقِ حلال به منزله زیربنای ثبات اقتصادی، در قالب آیات، روایات و حکایات دینی.

۸٫ تکریم اجتماعی تولیدگران و تشویق مردم به حرمت نهادنِ ایشان.

۹٫ تقویت روحیه خودباوری در ملت، به‌ویژه در میان جوانان نسبت به استقلال اقتصادی و دستاوردها و محصولات داخلی.

۱۰٫ تلاش برای ارائه الگوی جهانی موفق از اداره زندگی بر اساس مبانی اسلامی.

۱۱٫ تبیین آموزه‌های دینی و اخلاق اقتصادی در عرصه کار، کارگر و وجدان کاری با هدف کیفی سازیِ تولیدات داخلی.

۱۲٫ مدیریت تبلیغات شهری و پاک‌سازی فضای شهر از تبلیغ کالا‌های خارجی.

۱۳٫ تبیین وظایف و رسالت شخصی مدیران و نخبگان در چگونگی مصرف کالا‌های داخلی در زندگی خود.

۱۴٫ اجتناب از شعارزدگی و بسنده کردن به آمارها و گزارش‌های گوناگون.

۱۵٫ تحلیل شعار مبناییِ تفسیر المیزان در زمینه حمایت از کار با بیان تولید حداکثری و مصرف حداقلی.

مواردی که مطرح شد راهبردهای تبلیغی کلی پیرامون موضوع بود، بی‌شک تعیین راهبردها در این خصوص نیازمند فعالیت‌های علمی و پژوهشی جامع است که انشاء الله متولیان فرهنگ و تبلیغ اهتمام لازم را در این زمینه خواهند داشت.


[۱]. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مدیر کل اسبق تبلیغات اسلامی خراسان رضوی.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*