۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » رسانه
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۳۶
  • 39 بازدید
نقد فیلم مصادره
نقد فیلم مصادره

نقد فیلم مصادره

این مرد حقش را میخواهد! مهران احمدی بعد از ۲۶ سال فعالیت در قاب جادوئی و بازیگری برای اولین بار ، کارگردانی فیلم پر سر و صدا و جنجالی مصادره را انجام داد ، فیلمی که در نوع خودش منحصر به فرد بود و نگاههای ضد و نقیضی نسبت به او بیان شد، مهران احمدی […]

این مرد حقش را میخواهد!

مهران احمدی بعد از ۲۶ سال فعالیت در قاب جادوئی و بازیگری برای اولین بار ، کارگردانی فیلم پر سر و صدا و جنجالی مصادره را انجام داد ، فیلمی که در نوع خودش منحصر به فرد بود و نگاههای ضد و نقیضی نسبت به او بیان شد، مهران احمدی که پیشتر و مخصوصا اخیرا به عنوان یک بازیگر موفق و شناخته شده است از همین رو مخاطب پیش بینی یک فیلم کمدی موفق را از مصادره دارد ، اما باید اعتراف کرد که مهران احمدی  همانقدر که در بازیگری موفق بوده در ساخت این فیلم ناکام بوده و اولین تجربه کارگردانی او نتوانست مخاطب را با خود همراه بکند.

مصادره داستان مردی است به اسم یارجانلو که به تازگی به عضویت ساواک در امده و با پیروزی انقلاب او مورد بازجویی قرار میگیرد و بالاخره مجبور  به فرار از کشور میشود.

مصادره مرز  بین خوش شانسی و بد شانسی رو تعریف میکند که یارجانلو با یک قرعه کشی برنده میشود و از قضا با ورود او به ساواک رژیم سرنگون میشود.

باید اعتراف کرد که اغاز فیلم امیدوار کننده است اما با جلو رفتن و ورود چهره ها و شخصیت های بی ارتباط فیلم افت میکند و عملا قصه به یک حالت ایستا تبدیل میشود و تنها روی شخصیت رضا عطاران و هومن سیدی تکیه میکند تا فضای ناب را بوجود اورد در حالیکه این مساله بدون داشتن خط سیر و داستان عملا کاری منتفی است و نهایتا مخاطب در یک سر در گمی قرار میگیرد چرا که ظاهرا فیلم در صدد حل مشکل تصاحب زمین های یارجانلو هست اما سازنده در اکثر اوقات فیلم به یک تماس از امریکا به ایران بسنده میکند و اتفاق خاصی نمی افتد تا نهایتا به ایران بر میگردد و با یک مشکل بزرگتر مواجه میشود.

 نکته قابل توجه این که مصادره هر چقدر در داستان و فیلمنامه ضعیف بود ولی در خلق تصاویر و لوکیشن  های قبل انقلاب  خودش موفق عمل کرده و بیننده را به فضای مورد نظر کارگردان میبرد و کاملا تصاویر ملموس و محسوس است.

علیرغم تبلیغات فراوان و وجود عناصری مثل بازیگران کمدی مطرح و جذاب برای بیننده و مهمتر از همه خود کارگردان فیلم که یک کمدی موفق در سینما و تلویزیون بوده توقع را نسبت به این فیلم بالاتر برده اما در عین حال این فیلم حتی کمترین توقعات را براورده نکرده و نهایتا به چند شوخی سطحی و هجو و جنسی بسنده کرد که البته هیچ کدام راضی کننده مخاطب نیست.

علاوه بر همه این مشکلات ضعف شخصیت پردازی را هم باید اضافه کرد چرا که در کل فیلم ما با هیچ کدام از شخصیت ها اشنا نمیشویم حتی اسماعیل هم که به عنوان شخص اول فیلم هست خوب پرداخته نشده و همه این ها باعث این میشود که فیلم از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. اما موضوعی که مهران احمدی برای ساخت فیلم انتخاب کرده موضوعی نو و تازه است و یا حداقل اینکه در سینمای ما کمتر به ان پرداخته شده است و اگر داستان قوی تری پشت این ساخته بود چه بسا این فیلم یکی از زیباترین فیلم های سینمای ایران میشد اما ضعف فیلمنامه همه ی فیلم را تحت الشعاع خود قرار داده است و از ساخته احمدی یک فیلم ضعیف ارائه کرده است.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*