خرید کالای ایرانی تجلی اقتصاد درون زا

دسته: تبلیغ
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

 چندی است که موضوع اقتصاد در ابعاد گوناگون یکی از مهمترین سوژه هایی است که به پرچمداری رهبر تیزبین و آینده نگر انقلاب اسلامی وارد ادبیات کشور شده است. سال ۱۳۹۷ نیز به‌عنوان حمایت از کالای ایرانی نام گرفت. تأکید پیاپی معظم له بر این حوزه نشان از اوج دقت ایشان به استحکام داخلی کشور و تکیه بر تولید ملی دارد. به یقین توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری چه در بعد اقتصاد مقاومتی و چه در خرید و مصرف کالای ایرانی، اقتصاد کشور را از انفعال خارج و به اقتصادی پویا، نوآور و درون زا تبدیل خواهد نمود. ضمن این که وابستگی که مهمترین آفت یک کشور به شمار می آید نیز از بین خواهد رفت. این مهم به میزان تحرک اجتماعی و مشارکت بخش خصوصی و باور به بومی سازی صنعتی کشور بستگی دارد.
در این راستا بهبود آشکار وضعیت معیشتی مردم، پیشرفت های فناوری در حوزه صنعت کشور، شکوفایی استعداد و توجه به ابتکار و نوآوری های فرزندان این مرز و بوم، افزایش قدرت انتخاب مردم در پرتو ایجاد رقابت میان شرکت های داخلی و خروج از دولتی شدن اقتصاد بسیار مهم به نظر می رسد.
در این رهگذر مردم، مسؤولان و تولید کنندگان داخلی وظایفی دارند که اگر هر کدام از آنان به رسالت خویش عمل نمایند، چرخه اقتصاد ملی تکمیل و چنان‌چه از روی بی اشتهایی و فقط به‌عنوان یک تکلیف مقطعی به این موضوع حیاتی نگریسته شود، کار به جایی خواهد رسید که برای ضروری ترین اقلام مورد نیاز دست به سوی بیگانگان دراز نماییم.
به نظر می رسد تبیین صحیح فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد و کاوش آن یکی از ضرورت های جدی کنونی و نیازمند نگاه شبکه ای است که با جامعیت همه بخش های جامعه را در برگیرد. از همان آغاز پیدایش مفهوم اقتصاد در بیانات رهبر معظم انقلاب، شماری از تحلیل گران، برداشت نادرست اقتصاد ریاضتی به‌عنوان یک سازه نظری که در دنیا نیز مرسوم شده را ارایه نمودند و تلاش برای به حاشیه راندن این راهبرد مهم اقتصاد مقاومتی را به بهانه فشار بر مردم و فرسایش زندگی پیشه ساختند؛ در حالی که منظور ایشان در زمینه اقتصاد به‌ویژه نسخه مقاومتی آن کاملا متفاوت این برداشت است. آن جا که می فرمایند: اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهای تدافعی باشد؛ نه، اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می‌دهد و اجازه می‌دهد که حتّی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند. ( ۱۶/۵/۹۱)
اقتصاد مقاومتی در نگاه رهبری، اقتصاد مولد، پیشرو، در پرتو خودباوری، همت و تلاش و برنامه ریزی است که در پی «مقاوم‌سازی»، «آسیب‌زدایی»، «خلل‌گیری» و «ترمیم» ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی باشد تا در پرتو آن بتوانیم الهام بخش سایر کشورها نیز باشیم. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی در پی پیشرفت درزون زا و برون گراست که در پرتو آن تولید ملی اقتصاد داخلی رونق، مصونیت آن در برابر تهدیدها تضمین و در نهایت خودکفایی و کاهش آسیب پذیری را از آنِ کشور می سازد.
نگاه عمیق مقام معظم رهبری ریشه در معارف والای اسلامی دارد که فقط به چند آیه و روایت اشاره می‌شود:
۱/ لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا(نساء/۱۴۱) این آیه علاوه بر کاربرد سیاسی، کاربرد اقتصادی نیز دارد و قواعد شرعی درباره سلطه اقتصادی بیگانگان نیز مصداق آن قرار می گیرد.
۲/ واعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل…(انفال/۶۰) حفظ حاکمیت و اقتدار سیاسی و اقتصادی اسلام مهمترین مسأله ای است که در این آیه بدان اشاره شده است.
۳/ امام صادق علیه السلام می فرمایند: “یابن جندب ان شیعتنا یعرفون بخصال شتی، بالسخاء و البذل… ولایجاورون لنا عدواٌ و لا یسألون لنا مبغضاٌ ولو ماتوا جوعاٌ” شیعیان ما با دشمنان همجوار نمی شوند! درخواست کمک از کسانی که کینه ما را به دل دارند، نمی کنند، گرچه از گرسنگی بمیرند. به راستی وابستگی اقتصادی محور این هشدار مهم امام صادق علیه السلام نمی تواند باشد. آیا اکنون طاغوت فرهنگی و اقتصادی که قرآن مجید هشدار داده است، واقعیت زندگی جامعه بشری نیست؛ اگر هست چه کسانی و چگونه باید با آن مبارزه نمایند؟ راهی جز درون زا شدن اقتصاد از رهگذر تولید ملی و حمایت از آن وجود دارد؟
به نظر می‌رسد رویکرد جهادی و تدوین برنامه های راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این مسأله یکی از ضرورت هایی است که مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد. موضوعاتی همچون بازشدن بی قید و شرط درهای اقتصاد ایران به روی کشورهای خارجی و پهن نمودن فرش قرمز فراروی گروههای اقتصادی غربی، ابهاماتی را فراروی اقتصاد مقاومتی قرار داده است. از شواهد گوناگون در کشور بر می آید که مقام معظم رهبری از روند ورود کشور به موضوعات اقتصادی رضایت چندانی نداشته و یادآوری های پیاپی معظم له نشان از نگرانی ایشان از نگرش های اقتصادی از نوع لیبرالی و یا سرمایه داری به کشور است. بدیهی است این نگرش ها یکی از راه های عمده نفوذ تفکر مبتنی بر ماتریالیسم است که دگرگونی رویکرد عمومی جامعه را از “تولید” به “مصرف” و تغییر سبک زندگی در پی خواهد داشت.
پرسشی که به راحتی می توان مطرح کرد این که چرا بی توجهی به تولید و مصرف کالای ایرانی به گونه ای مورد بی مهری قرار بگیرد که در پرتو شعار سال کشور به دنبال درمان آن باشیم؛ مگر نه این است که هویت ملی ما با این مهم گره خورده است، مگر نه این که غیرت و حمیت ایرانی در طول تاریخ به او اجازه نداده، دستان پینه بسته کارگر ایرانی نگران مصرف کالای ساخت داخل باشد. حال چه شده، که کارگر خارجی به بازار ایران امید بسته و کارگر ایرانی، ناامید از حمایت مسؤولان و هموطنان خویش؟ ستادهای گوناگونی همه ساله با عنوان رونق بخشی به اقتصاد تشکیل می‌شود، اما همچنان کالای ایرانی در سبد خرید مردم غربت و مهجوریت دارد!
پرسشی که مطرح می‌شود این که چرا بازار مصرف کشور به روی کالاهای مصرفی بازگشوده می‌شود و شرکت های خارجی اشتیاق مضاعفی برای حضور در این عرصه نشان می دهند، اگر عاشق پیشرفت کشور باشند، چرا هایتک( شرکت های دانش بنیان ) تاکنون رغبتی برای سرمایه گذاری در کشور نشان نداده اند؟
چرا شماری از مسؤولان توان فرزندان این مرز و بوم را فقط برای تولید”آبگوشت بزباش” کاهش می دهند! آیا این تفکر، دنباله فکر نادرستی که معتقد بود: ایرانی توان ساخت لوله آفتابه را ندارد، قلمداد نمی شود؟
فراموش نکنیم که رخنه نفوذ دشمن در سه سطح الف) باور مردم؛ ب) تغذیه مردم ج) زندگی خصوصی مردم در حال پیگیری است که هرکدام از اینها با ابزار متناسب و ارزان دنبال می‌شود.
استان خراسان رضوی نیز در رهگذر تحولات اقتصادی اهمیت فراوانی دارد، چرا که علاوه بر مردم شریف هم استانی، میلیون ها زایر نیز برای زیارت مضجع شریف امام هشتم علیه السلام مشرف و سوغات نیز دستاورد سفر آنان به شمار می رود. مشهد مقدس شهری است که هر ایرانی آرزو دارد سالی دست کم یک بار به آن سفر کند و رهاورد سفر او به‌عنوان سوغات نیز تبرک قلمداد می‌شود، بنابراین اهمیت دارد که کالای ایرانی وارد این سبد شود. بنابراین ضروری است که ذایقه مردم را برای خرید کالای ایرانی تغییر و بازارهایی برای ارایه کالاهایی که با تلاش زنان و مردان این سرزمین تهیه می‌شود، فراروی مسافران قرار گیرد؟
متأسفانه برخی خیابان های مشهد مقدس حتی اسامی فروشگاه ها بر خلاف مصوبات شورای فرهنگ عمومی از نام غیر ایرانی استفاده می‌کنند!
بیش از سه دهه است که فریاد استقلال سر می دهیم و به کمک پروردگار استقلال سیاسی و نظامی ما به گونه ای مطلوب تحقق یافته است، اما در حوزه اقتصاد به دلیل وابستگی بیش از حد از یک سو و عادت به خام فروشی مواد اولیه از دیگر سو، هنوز آسیب پذیریم. در این رهگذرکشور نیز در شرایط دشواری قرار گرفته، که در صورت بی توجهی، به یقین در آینده مملکت نیز تأثیرات شگرفی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین به جای تکیه بر اقتصاد وارداتی که تولید ملی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، دغدغه استقلال اقتصادی بیش از هر چیز ضرورت طرح در افکار عمومی پیدا می‌کند. باید به پیروی از رهبری، مردم را به استفاده از کالای تولید داخل و فاصله گرفتن از اقتصاد عاریتی بر پایه مصرف گرایی فرا خوانیم. ضمن این که حقوق مصرف کنندگان نیز در چرخه تولید کالاهای داخلی پایمال نگردد. این مهم نیازمند نهضتی مدنی و فراگیر از سوی تولید کنندگان و مصرف کنندگان است تا در رهگذر آن تمام ایرانیان با افتخار به مصرف کالاهای باکیفیت داخلی روی آورند.
تغییر رویکرد عمومی از مصرف به تولید، توجه به الگوی بومی پیشرفت اسلامی- ایرانی، مداخله مستقیم مردم در مدیریت اقتصادی، مشارکت آنان در حوزه های کارآفرینی، ابتکار، سرمایه گذاری و مهارت افزایی و روشنگری نسبت به نفوذ اقتصادی دشمن، به مصونیت سازی جامعه در برابر فشارهای اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.


نوشته شده توسط:سجاد خیاط مشهدی - 1186 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: 150
برچسب ها:
دیدگاه ها