- اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی - https://ido-kh.ir -

هیأتی که حسینیه‌اش یک اتوبوس است+ عکس و فیلم

هیأتی‌های شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی در فاطمیه دوم امسال برنامه‌ای به راه انداختند با عنوان «حسینیه بی‌نشان» تا روضه و عزاداری را در خانه مردم و نهادهایی ببرند که به هر دلیل امکان حضور در مجالس عزاداری را ندارند.

هیأتی که حسینیه‌اش یک اتوبوس است+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: در آئین سنتی و رسم تاریخی کشورمان، همواره هیأت در حسینیه‌ای برپا می‌شد و علاقه‌مندان و عاشقان اهل بیت (ع) برای شرکت در آن، باید خود را به محل برگزاری می‌رساندند، اما در اولین سال شیوع کرونا یعنی محرم سال ۹۹ بود که شاید این رسم برای اولین بار تغییر کرد و حاج محمود کریمی با یک نوآوری به قول خودش روضه‌گرد شد. او وانتی راه انداخت که پشت آن سیستم موردنیاز صوت تعبیه شده بود و به خیابان‌ها و محله‌های مختلف تهران رفت و در ۱۰ شب دهه اول محرم، روضه‌خوانی کرد.


روضه‌خوانی محمود کریمی در سال ۹۹ در خیابان‌های شهر

تصمیم گرفتیم روضه را به در خانه‌های مردم ببریم

این کار محمود کریمی یک خرق عادت بود و مردم که همیشه باید سراغ روضه می‌رفتند، این بار روضه به خانه‌ها و محله‌های آنان آمده بود که بسیار مورد استقبال آنان قرار گرفت. فاطمیه امسال یعنی در سال ۱۴۰۱ هیأتی‌های کاشمر استان خراسان رضوی هم نوآوری کردند و تصمیم گرفتند طرح «حسینیه بی‌نشان» را راه‌اندازی کنند تا به وسیله آن، روضه را به در خانه‌های مردم به خصوص آنانی که در این شب‌ها به هر دلیل امکان شرکت در مجالس روضه را ندارند، ببرند.

علی ناظمی مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی کاشمر در این خصوص می‌گوید: «امسال تصمیم گرفتیم برای افرادی که توان و امکان حضور در روضه و مجالس عزا را به هر دلیلی ندارند، با طرح «حسینیه بی‌نشان» مجلس روضه برپا کنیم. پیش از فرارسیدن ایام عزاداری فاطمیه دوم جلسات مشورتی بسیاری داشتیم که چگونه می‌توانیم یک حسینیه سیار طراحی کنیم. ابتدا تصمیم بود که یک کانکس را چرخدار کنیم، اما در نهایت به ایده حسینیه اتوبوسی رسیدیم.»


اتوبوسی از شهرداری گرفته شد و برای برگزاری عزاداری فضاسازی شد

حسینیه‌ای که اتوبوس شد

با هماهنگی و همراهی شهرداری شهرستان کاشمر، اتوبوسی در اختیار این هیأتی‌ها قرار گرفت. ناظمی می‌گوید: «این اتوبوس را تحویل گرفتیم و صندلی‌های جلویی آن را برداشتیم و در جایگاه صندلی‌های عقب نیز تغییراتی ایجاد کردیم. فضای داخلی اتوبوس نیز کاملاً سیاه‌پوش شد. این تغییرات حدود ۳ روز طول کشید و ما که اتوبوس را چهارشنبه ۳۰ آذرماه تحویل گرفتیم، توانستیم از صبح جمعه دوم دی‌ماه، با این اتوبوس، مجالس عزاداری را برپا کنیم.»


نمونه‌ پارچه‌های عزای نصب شده در فضای داخلی اتوبوس

۵۰ ـ ۶۰ نفر در اتوبوس عزاداری می‌کردند

کارمندان و کارگران بسیاری هستند که به دلیل نوع مشاغل خود شب‌ها باید شیفت باشند تا روند خدمت‌رسانی به مردم مختل نشود. از این قشر می‌توان به آتش‌نشانان، مأموران نیروی انتظامی، پزشکان و پرستاران اشاره کرد. مسؤول شورای هیأت‌های مذهبی کاشمر در این خصوص می‌گوید: «با اتوبوس در محلات مختلف حضور پیدا می‌کردیم و یا مقابل مدارس، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، کلانتری‌ها و … می‌رفتیم و افراد علاقه‌مند را به داخل اتوبوس دعوت می‌کردیم و در بازه زمانی یک ساعته برای ۵۰ تا ۶۰ نفر حاضر در اتوبوس مجلس عزاداری برپا می‌کردیم. این مراسم با قرائت قرآن شروع می‌شد، سپس سخنرانی و در نهایت روضه و مداحی انجام می‌گرفت.»


دانش‌آموزان نوبت به نوبت داخل صف به اتوبوس می‌رفتند و مهمان جلسه عزا می‌شدند

۴۳ مجلس عزاداری در قالب حسینیه بی‌نشان برپا شد

این ایده حسینیه اتوبوسی موجب شد که بسیاری از مردم که به دلیل شرایط خود اعم از شغلی یا بیماری، امکان حضور در مراسم عزاداری نداشتند، توفیق شرکت در عزا را داشته باشند. ناظمی می‌گوید: «در بازه زمانی ۵ روزه که این حسینیه اتوبوسی را تا شام شهادت حضرت زهرا (س) برگزار کردیم، ۴۳ مجلس عزا در شهرستان کاشمر برگزار کردیم. در مجموع ۲۴۰۰ نفر در این مجالس شرکت کردند که این رقم براساس تعداد بسته‌های پذیرایی توزیع شده، اعلام می‌شود.»


مدارس استقبال بسیاری از طرح حسینیه بی‌نشان کردند

دانش‌آموزانی که دور اتوبوس اشک می‌ریختند

هیأتی‌ها پیش از حضور در محلات یا مراکز مختلف اطلاع‌رسانی می‌کردند تا با توجه به محدودیت نفراتی که در اتوبوس بود، برنامه‌ریزی برای شرکت افراد داشته باشند. او می‌گوید: «در زمان حضور در مدارس، بیمارستان‌ها و … شاید چند مرتبه اتوبوس پُر و خالی می‌شد و برای افراد مجلس برپا می‌کردیم. یک مرتبه به مدرسه‌ای رفتیم که مدیر آن در خصوص نحوه برگزاری برنامه کامل توجیه نشده بود و تمام دانش‌آموزان را به صف کرده بود تا برایشان روضه خوانده شود. زمانی که محدودیت نفرات را گفتیم، تصمیم شد تا افراد اولویت‌بندی شوند و به اتوبوس بیایند. اولین گروه که مجلسشان در اتوبوس به زمان روضه رسید، لحظه‌ای از اتوبوس خارج شدم و دیدم دور تا دور اتوبوس دانش‌آموزانی روی زمین نشسته‌اند و با اندک صدایی که از اتوبوس خارج می‌شد، در حال اشک ریختن بودند. این تصویر انگیزه ما را بسیار افزایش داد.»

حضور حسینیه بی‌نشان در محله‌های مختلف شهرستان کاشمر

استقبال امام جمعه کاشمر از حسینیه بی‌نشان

در شهرستان کاشمر ۵۲ حسینیه فعال است که همچون سایر شهرها و مجالس، در مناسبت‌های خاص بسته به استقبال مردم مجالس عزا و جشن در آنان برپا می‌شود. این مجلس عزاداری در اتوبوس با جمعیت ۵۰-۶۰ نفره خیلی خودمانی و کوچک بود و حال و هوای متفاوتی نسبت به مجالس بزرگ و پُرجمعیت شهر داشت. ناظمی می‌گوید: «امام جمعه شهرستان کاشمر بازدیدی از حسینیه اتوبوسی ما داشت و با حضور حجت‌الاسلام راجی، مجلس عزاداری نیز برای او برپا کردیم که بسیار از آن استقبال کرد و مورد تقدیر قرار داد.»


مردم محلات مختلف درخواست می‌کردند تا این اتوبوس به محله آنان برود و برایشان عزاداری برپا شود

حضور ۱۰ سخنران و مداح در هیأت اتوبوسی

این هیأت سیار در مجموع هفت سخنران و سه مداح داشت که هرکدام به فراخور زمانی خود برای عرض ادب حضور پیدا می‌کردند. رئیس شورای هیأت‌های مذهبی کاشمر می‌گوید: «برنامه داشتیم براساس استقبال مردم از برپایی این حسینیه بی‌نشان در روز نخست، برای روزهای بعدی هم تصمیم‌گیری کنیم که به قدری استقبال بالا بود که تا شام شهادت ادامه دادیم. در این روزها بسیاری از مدارس و مردم محلات مختلف درخواست داشتند تا ما در آنجا نیز مجالس عزاداری برپا کنیم اما فرصت نداشتیم و برنامه ما پُر شده بود.»

حضور حسینیه بی‌نشان در مدارس کاشمر

هیأتی‌ها تصمیم دارند، در مناسبت‌های بعدی مانند اعیاد و شهادت‌های دیگر نیز که هیأت‌ها کمتر مجلس برگزار می‌کنند، این ایده را ادامه دهند تا ان شاء الله افراد دیگری هم بتوانند از این مجالس بهره ببرند.


در پایان این مجالس از عزاداران پذیرایی می‌شد

این برنامه نمونه‌ای از اقدامات هیأت‌ها در فاطمیه امسال است که در قالب طرح حماسه هیأت طراحی شده و بنا دارند از شهادت حضرت زهرا (س) به روایت ۷۵ روز تا روز میلاد ایشان در ۲۳ دی‌ماه ادامه داشته باشد.

پایان پیام/