کد خبر:8042
پ

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین/ دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی با حضور ریاست این سازمان در مشهد به شکلی متفاوت و مردمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، به نقل از خبرگزاری مهر ، اول تیر ماه در تقویم ما روز «روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» نامگذاری شده که به دلیل تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این روز است؛ همه ساله همایش‌های مختلفی برای این روز برگزار می‌شود اما امسال همایشی متفاوت از همیشه در مشهد برپا شد.

همایش گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان «جدی گرفته‌ایم» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در مشهد برگزار شد؛ این مراسم که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برپا شد، با شکلی متفاوت و با حضور تشکل‌ها و کانون‌های مردمی فعال در حوزه‌های تبلیغی همراه بود که تشکل‌های برگزیده به ارائه شیوه عمل و نتایج اقدامات خود در عرصه‌های مختلف پرداختند.

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین / دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

گروه‌های مردمی، میدان‌دار عرصه تبلیغ

تشکل‌ها و کانون‌های جهادی و مردمی در خراسان رضوی به عنوان پایه اقدامات تبلیغی در استان شناخته می‌شوند که با ابتکارات و خلاقیت‌های خود توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی در حوزه نشر اسلام و معارف و ارزش‌های آن کسب کنند.

ارائه‌های تشکل‌های مردمی با موضوع «خانواده و فرزندآوری» آغاز شد، ریحانه دانشگر، مجری طرح «جایگاه مادری» و فعال در حوزه خانواده به تشریح اقدامات مردمی در این حوزه پرداخت و گفت: ورود به این عرصه با رویکرد تربیتی از سال ۹۸ آغاز شد و از سال گذشته دوره‌های تربیت مربی را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: پرداخت به جایگاه مادران و مسائل پیرامون آن اصلی‌ترین برنامه این تشکل به شمار می‌رود که پس از آغاز، جامعه مخاطب بالغ بر دو هزار نفری شکل گرفت که مشکلات خود را بیان کردند که پس از آن، برنامه‌ریزی‌ها حول مسائل احصاء شده از این مادران شکل گرفت.

دانشگر با بیان این‌که تمام اقدامات با پشتوانه علمی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: مادر نقش اصلی در خانواده را دارد و عملیات‌ها حول محور مادران طراحی شده است که با اجرای این طرح‌ها حتی بخشی از قشر خاکستری پای این دغدغه آمدند زیرا اهمیت موضوع را برایشان تبیین کرده و آنان را نسبت به وظیفه و جایگاه مادری آگاه کردیم.

خانم رضایی، مدیر مؤسسه قرآنی و فعالیت‌های محله محور است که به بیان اقدامات خود در حوزه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی پرداخت و گفت: در دوره کرونا که اجتماعات قرآنی کمرنگ شد، به سمت تشویق مردم برای انجام فعالیت‌های قرآنی در خانواده‌ها رفتیم.

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین / دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

وی با بیان این‌که جلسات قرآن خانگی را تقویت کردیم، افزود: پس از آن جذب حداکثری جوانان به سمت قرآن را در دستور کار قرار دادیم که با همکاری مساجد محله‌ها، توانستیم نوجوانان و حتی کودکان را به قرآن علاقه‌مند کنیم.

خانم یزدانی، عضو کانون فرهنگی تبلیغی ضیافت دخترانه شهرستان چناران به بیان فعالیت‌های این کانون برای دختران نوجوان پرداخت و اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کردیم و دورهمی دخترانه‌ای تحت عنوان ضیافت دخترانه برای دختران نوجوان شهرستان شکل گرفت.

وی افزود: تشکیل هیئت دخترانه نوجوان، برگزاری اردوهای مختلف و برنامه‌های فرهنگی تبلیغی از جمله فعالیت‌هایی است که برای ارتباط با دختران نوجوان طراحی شد.

عضو کانون فرهنگی تبلیغی ضیافت دخترانه شهرستان چناران اضافه کرد: در ارتباط با دختران نوجوان، متوجه فاصله بین نوجوانان و والدین شدیم که برای این موضوع، علاوه بر جلسات مشاوره‌ای برای دختران و کارگاه‌های تربیت نوجوان برای والدین، پویش‌هایی با عنوان «جشن‌های پدر دختری» و «مادر دختری» شکل گرفت که بازخوردهای مثبتی از این اقدامات دریافت کردیم.

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین / دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

سید ابوالقاسم نوری، رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان نیشابور است که در زمینه توسعه ساختار و آموزش‌های کاربردی در هیئات مذهبی فعالیت می‌کند؛ او حوزه فعالیت خود را اینگونه توضیح داد: پس از دفاع مقدس نیازمند حضور در عرصه جنگ نرم بودیم که نیاز به کاری جبهه‌ای و تشکلی بود، از این رو منطقه‌بندی در هیئات مذهبی نیشابور انجام شد تا ضمن حفظ انسجام هیئات، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف به خصوص در موضوع «جهاد تبیین» برای آنان برگزار شد.

خراسان رضوی، استان ابتکارات مردمی

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی نیز در پایان این ارائه‌ها، اظهار کرد: تعداد کنش‌گران فرهنگی در سطح استان خراسان رضوی بسیار زیاد است که برای انتخاب تشکل‌ها برای ارائه در روز همایش، شاید دو جلسه پنج ساعته صرف شد.

وی با بیان این‌که خراسان رضوی، استان ابتکارات و خلاقیت‌های مردمی است، اضافه کرد: ابتکارات بزرگ مردمی زیادی اتفاق افتاده که امکان طرح آن در این فرصت فراهم نبود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۷۰۰ تشکل مردمی به‌عنوان کانون فرهنگی و تبلیغی در استان فعال هستند که این تعداد، به غیر از هیئات مذهبی و دیگر تشکل‌ها است.

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین / دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جایگاه قرار گرفت و به بیان ابعاد مردمی تبلیغ و نقش مردم در به ثمر رسیدن اهداف تبلیغی پرداخت.

وی اظهار کرد: اگر تصور کردیم گروه یا سازمانی ایجاد شده و قرار است همه اقدامات توسط آن سازمان انجام شود، یعنی امام را درست درک نکردیم.

حجت الاسلام قمی ادامه داد: مردم باید به پا خیزند و گره‌های بزرگ را باز کرده و مسئله‌ها را حل کنند، البته این موضوع می‌تواند راه فرار برای مسئولی باشد که به وظایف خود درست عمل نکرده است، از این رو نباید در مطالبه از مسئولان حتی یک قدم عقب نشینی کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر این‌که باید از مسئولان مطالبه کرد که آیا وظایفشان را درست انجام داده اند یا نه، خاطرنشان کرد: حضور و مراقبت مردم، از مملکت محافظت می‌کند، اینکه عده‌ای مردم خود را مسئول محافظت از مملکت می‌داند، یک اندیشه متعالی و متفاوت است.

وی با بیان این‌که تبلیغ اسلام منحصر به روحانیت نیست، گفت: گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی هستند که اسلام را تبلیغ می‌کنند، باید بحث کرد که چطور تبلیغ مردمی اتفاق می‌افتد، اگر رویکرد نهاد انقلابی از جنسی که امام بنا گذاشت، حمایت از مجموعه‌های جهادی مردمی نباشد، اهداف محقق نمی‌شود.

قمی افزود: ساز و کاری که اسلام اقامه می‌شود بر مبنای «لیقوم الناس بالقسط» است، یعنی مردم باید قیام و اقدام کنند و عده‌ای باید گاهی جلوتر از مردم حرکت کرده و گاه از حرکت مردم پشتیبانی کنند.

ابتکارات و خلاقیت‌های گروه‌های مردمی و همچنین تجارب سال‌های اخیر در سازمان تبلیغات اسلامی منجر به تألیف و گردآوری چندین سند و کتاب در حوزه‌های تبلیغی شد که تعدادی از آن در سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

کتاب سند معماری مفهومی، کتاب سند اولیه جهاد که مجموعه‌ای از بیانات رهبری در موضوع جهاد است، کتاب جدی گرفته‌ایم، رویکرد گزارشی است که مجموعه‌ای از تجربه‌های سازمان تبلیغات اسلامی را شامل می‌شود، طرح مانا که با همکاری شهرداری مشهد تهیه شده، یک بسته جامع برای نوجوانان است که می‌توانند با شرکت در آن طرح در موضوعات مختلف کنشگری کنند.

جهادگران مردمی در صف اول تبلیغ دین / دغدغه‌ای که جدی گرفته شد

تجلیل از فعالان جهادی و تبلیغی

در پایان این همایش، از برخی گروه‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و اقدامات فرهنگی تبلیغی به شرح زیر تجلیل شد؛ حسین علمی، فعال قرآنی، حجت‌الاسلام مطلبی، مسئول کانون فرهنگی تبلیغی موکب حسینی، سید ابوالقاسم نوری رئیس شورای هیئات مذهبی نیشابور، جلال نبی‌پور مدیر مجتمع فرهنگی امیرالمؤمنین (ع)، حسین کرامتی، استاد حوزه فرق و ادیان، حجت‌الاسلام حامد مهاجر، کانون فرهنگی تبلیغی حبل الله، حمیدرضا مهدی‌پور، تهیه کننده برنامه تلویزیونی دی‌بی‌سی، آقای ناظمی، رئیس شورای هیئات مذهبی شهرستان کاشمر، خانم حسینی، مسئول شورای هیئات مذهبی خواهران مشهد مقدس، خانم دانشگر، مسئول کانون رؤیای مادری، خانم جهانشاهی، مسئول کانون ضیافت دختران، خانم عرفانیان، مسئول هیئت مذهبی اوج، خانم رضایی، مدیر مؤسسه قرآنی حضرت فاطمه معصومه (س)، آقای مهدی گریوانی، حافظ کل قرآن، حجت‌الاسلام قوی، مسئول تشکل طلبگی رِبیون، حجت‌الاسلام رحمانی، مسئول گروه جهادی طلبگی سیدالشهدا (ع)، مرتضی سنجری موسوی، مسئول پژوهشکده نوجوانانه و جواد شعیبی، مدیر نشریه نوفکران.

همچنین از همسر طلبه شهید اصلانی که از فعالان شناخته‌شده حاشیه شهر مشهد بود و در حرم مطهر رضوی به شهادت رسید و همچنین از همسر طلبه جهادی مرحوم صارمی که وی نیز از فعالان عرصه‌های جهادی بود و در سانحه‌ای جان باخت، تجلیل شد.

اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید